Fimpa röken för gott.

Steg 1 - Förbered dig
Det är viktigt att förbereda sig väl. Detta gör du genom att tänka igenom varför just du vill sluta röka. Skriv gärna ned dina anledningar, tankar och motiv och spara på ett säkert ställe. Dina anteckningar kan vara bra att ta fram i stunder då röksuget är stort. Bestäm sedan ett rökstoppsdatum en bit fram i tiden, mellan 2-6 veckor brukar rekommenderas. Detta datum är den dag då du ska fimpa för gott.

Steg 2 - Ändra dina vanor
Tiden fram till ditt rökstoppsdatum ska användas till att ändra på dina vanor. Försök att bli mer medveten om vid vilka tillfällen du röker, inför rökfria tider och försök att minska antalet cigaretter du röker per dag.

Steg 3 - Totalt rökstopp
När dagen för ditt rökstoppsdatum infinner sig är det dags att fimpa för gott. Släng dina cigaretter, ställ undan askkoppar och berätta för folk i din omgivning att du slutat röka. Under de första veckorna är det många som upplever jobbiga abstinensbesvär. Dessa lindras dock dag för dag och efter bara en månad brukar de flesta besvär ha gått över.

För att göra den första perioden lite lindrigare ska du se till att äta ordentligt och regelbundet, dricka mycket vatten och röra på dig så mycket som möjligt. Det är också bra att försöka undvika alkohol, då många förknippar exempelvis ett glas vin med att röka en cigarett.

Steg 4 - Njut av resultatet

Din kondition har blivit bättre, du håller dig friskare, dina kläder luktar inte rök, du sparar massor av pengar, du känner både dofter och smaker bättre... De positiva förändringarna är näst intill oändliga. Njut av dem och belöna dig själv med något du tycker om, så länge det inte är ett bloss.


Jag själv ska ju sluta röka, så jag ska följa denhär planeringen. Det är inte nu jag ska sluta röka, så bli inte arga på mig om ni ser mig med en cigarett. Men innan nyår ska jag ha fimpat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0